Wat een weekend!

16 april 2017 - Thành phố Bắc Giang, Vietnam

Pfoe.. waar te beginnen. Dit was mijn laatste weekend alleen dan, want volgend weekend is Emiel eindelijk in Hanoi. Ofja eindelijk, de tijd is voor mij voorbij gevlogen, voor Emiel gekropen volgens mij.
Maar goed zoals ik in mijn vorige blog al vertelde, ik had een Vietnamese bruiloft dit weekend.
Wellicht eerst handig om te vertellen hoe een bruiloft eruit ziet.
Het paar gaat samen met hun familieboeken naar de gemeente ofiets. Hoe dit nu precies zit geen idee. Maar goed, ze gaan hier samen heen zonder verdere familie en vrienden en trouwen daar.
De bruidsfoto's worden een maand van tevoren ongeveer gemaakt zodat er tijdens de bruiloft foto's zijn van het paar, een filmpje en een fotoboek.
Een bruiloft duurt 2 dagen, de eerste dag is de bruid alleen en viert een feest met familie en vrienden. Hetzelfde geldt voor de bruidegom. Oh god, wat moet ik momenteel nadenken over de Nederlandse woorden.
De tweede dag wordt de bruid opgehaald in de ochtend bij haar ouderlijk huis om mee te gaan naar de familie van de bruidegom.

Zaterdagochtend om 08.15 vertrokken we vanuit Hanoi naar de regio Bac Giang, naar het plaatsje Quang Thinh. Mocht je dit op willen zoeken op Google, ja het is een klein plaatsje in the Middle of Nowhere.
Rond half 1 kwamen we eindelijk aan op locatie.
Wat een mooie versieringen. We waren met 3 vrijwilligsters en Trang en Tuoi (degene die YesD opgezet hebben). De bruid is namelijk de huisgenoot van Trang.
We werden vriendelijk welkom geheten door iedereen met thee, rijstwijn en een lekkere lunch. Opvallend was dat de mannen volop het eten aan het voorbereiden waren. De lunch zag er allemaal lekker uit. Echter lag er ook varkensdarm op onze tafel als eten, nou dat laat ik toch maar staan. Kipfilet kennen ze niet, maar de stukken kip met vel en al kwamen op tafel. Uiteindelijk vol van het lunchen en besloten en stukje te gaan lopen en ergens wat te gaan drinken. Wat ik nu uiteindelijk heb gedronken, ik heb geen idee, maar het leken een soort van bamboestelen en was lekker.
Eenmaal terug gekomen op feest locatie bij de bruid thuis kregen we zonnebloempitten en snoepjes als tussendoortje.
Vanaf een uurtje of 4 kwamen er onwijs veel mensen binnen en begon het avondeten. We besloten even buiten te gaan zitten, anders moesten we meteen weer gaan eten.
De bruid was inmiddels omgekleed en had een schitterende rode jurk aan.
Toen we terug naar binnen wilde lopen, moest iedereen even met ons op de foto. Ik werd van links naar rechts getrokken en zag zojuist dat 1 jongen helemaal trots een foto op Facebook had gezet van mij en hem samen, haha. Maar goed erg leuke fotos gemaakt en erg gezellig.
Rond een uurtje of 7 a half 8 besloten we dan om avond te eten.
Tijdens het eten kwam de hele familie één voor één even langs en nodigde ons uit om rijstwijn te drinken. Ik had besloten dat ik steeds maar een slokje nam want anders zou ik zo dronken zijn. Mannen dronken volop door en dat merkte je na een tijdje ook wel.
Het eten was heerlijk bief, eitjes, grote garnalen, kip, salade, vlees in banenenbladeren, watermeloen en waarschijnlijk vergeet ik nog 10 andere dingen. Owja varkenspoot, dat heb ik toch maar niet genomen.
Manmanman wat zat ik vol van het eten. In de tussentijd werd er weer volop rijstwijn gedronken en karaoke gezongen.
Tijdens bruiloften wordt er niet gedanst, maar karaoke gezongen. Net zoals tijdens het uitgaan eigenlijk.
Rond half 10 was het feest afgelopen en was er besloten dat we zouden blijven slapen in het dorp. Echter zou ik om 10.00 op zondag les hebben, Tuoi heeft deze les geannuleerd haha!
We werden met de scooter naar onze slaapplaats gebracht. Best een avontuur. Met z'n 3e op de scooter, geen helm, een bestuurder(iemand uit het dorp) die volgens mij behoorlijk wat rijstwijn naar binnen gewerkt had door smalle steegjes en bossen, maar we hebben het heelhuids overleefd. (Sorry mam, ik had je beloofd nooit bij mensen met alcohol in de auto te stappen. Het was geen auto, maar een scooter en had geen keuze)
We sliepen op een bed in een gezamenlijke kamer. Nouja bed, lees: 4 poten een plank en een bamboe matje van 3 mm. Ik sliep samen met Nora, we besloten er nog een dekbed op te leggen. Slapen ging redelijk totdat de honden, varkens en de rest lawaai begon te maken rond half 6. Om kwart voor 7 ons bed uit want vandaag was bruiloft dag 2.

Om half 8 waren we weer terug bij het huis van de bruid. We kregen meteen een soort van rijstcrackers en noodlesoep, terwijl ik nog vol zat van gisteren pff... Bây haf een schitterende witte jurk aan deze keer. Vandaag zou ze worden opgehaald om mee te gaan naar de familie van haar man.
De man kwam aan in een mooi blauw pak en ze gingen samen ieder tafeltje af om thee te drinken. Natuurlijk stond er weer eten op tafel, snoepjes en zonnebloempitten deze keer.
Daarna ging de bruid Bây mee naar een plaatsje dichtbij Hanoi om een maand bij haar man en familie te gaan wonen.
Een erg verdrietig moment omdat ze afscheid moest nemen van haar moeder en de rest van het dorp.
Met 3 busjes reden we achter de auto van het paar aan. Eenmaal aangekomen werden we door iedereen feestelijk ontvangen, er werd gezongen en de ringen werden omgedaan. Een half uur na aankomst kwam er opnieuw eten op tafel. Het zag er weer heerlijk uit garnalen, kip, varken, watermeloen en zooo veel meer. Ook een eitje dacht ik, maar deze keer was het ongeboren eend in n ei. Trang waarschuwde me gelukkig net op tijd dus dit at ik niet. Trang heeft het bruidsboeket gevangen, dat beloofd wat.
Opnieuw kwam de hele familie rijstwijn met ons drinken. Helaas hadden ze ons trucje door en moesten we nu wel ons glaasje steeds leeg drinken. Ik moet zeggen dat ik de drank momenteel behoorlijk voel ik mijn lijf. We zijn onderweg naar Hanoi nu, zodra ik thuis ben moet ik echt flink wat water gaan drinken. Ik heb namelijk nog een engelse les vanavond.
Nou ik denk dat ik weer genoeg geluld heb voor vandaag, ik wens iedereen hele fijne paasdagen toe, iets wat ze hiet niet kennen maar gelukkig krijg ik van mama een paashaas! Natuurlijk later meer :)

Liefs,

Kim

1. Annemieke:
    16 april 2017
    Dat Is wel heel bijzonder dat je een bruiloft mee heb mogen meemaken. wel een groot verschil met hier in Nederland. gastvrije mensen zijn het daar als je dat allemaal leest.
    groetjes
  2. Mama:
    Hoi Kimmie,

Geweldig wat je allemaal mee mag maken daar. Mss wordt je nog eens uitgenodigd voor zo'n bruiloft nu Trang het bruidsboeket heeft gevangen.
    ik begrijp nu pas wat je steeds met ongeboren eitjes bedoelde in je appjes;-p
    Hopelijk ben je vanavond genoeg uitgerust om les te geven.
    Heel veel plezier nog en zal Emiel dalijk je paashaas meegeven.

Dikke knuffel, mama xxx
  3. Margriet:
    16 april 2017
    Hoi Kim super om zo'n bruiloft van dicht bij mee te maken. Wat een avontuur zeg. Ik wacht met smart op je volgende verhaal. En fijn dat Emiel gauw bij je zal zijn . Liefs Margriet x
  4. Tante Hanny:
    16 april 2017
    Wat super leuk dat je deze bruiloft mocht meemaken.
    Een ervaring die je beslist nooit meer vergeet!
    groetjes
    tante Hanny
  5. Michiel van de Laar:
    18 april 2017
    Hoi kim , grappig dat je dus op Facebook verschijnt bij onbekende mensen ! Tennie en ik waren 15 jaar geleden op de bruiloft van haar broer in Java en zitten nu in minstens 100 albums van Fam en kennissen omdat we bij elke foto erbij moesten blijven zitten hahaha

Geniet ervan hoor

Groetjes Michiel

Ps ik denk dat de paashaas niet in gestolde toestand de reis gaat overleven .....
  6. Bea Tünnissen:
    3 mei 2017
    Wow zo'n bruiloft meemaken, superr. En al dat eten... En idd miss zit er nog wel een bruiloft voor je in.. Lekker genieten maar. Time flies....
    Lieve groetjes van ons